Výběrová káva | co to je, kde ji koupit
Výběrová káva přináší jedinečný chuťový zážitek. Nese s sebou rozmanité vůně a tóny od čokolády přes ovoce až po bylinky. Každý kávomil si zkrátka najde tu svou. Jak se liší od kávy komerční? A kde hledat pražírny výběrové kávy?
Definice pojmu výběrová káva není úplně jednoznačná, a tak ho někteří prodejci užívají chybně. Správně by se kávy měly označovat na základě bodového hodnocení SCA (Speciality Coffee Association). Odborníci při něm berou v potaz mimo jiné aroma, tělo, vyváženost, čistotu šálku a podle výsledku kávy dělí následujícím způsobem:
- komerční kávy: 50–70 bodů SCA
- průměrné až nadprůměrné kávy: 70–80 bodů SCA
- výběrové kávy: nad 80 bodů SCA
Vzorky dosahující méně než 40 bodů jsou velmi nekvalitní a vyrábí se z nich instantní kávy. Podíl výběrové kávy v celosvětové produkci dělá pouhých 8 %. Jedná se o zrnka té nejvyšší kvality a jedinečných chutí a aromat.
Pěstují se v ideálních klimatických i geografických podmínkách, v půdě bohaté na živiny. Pečlivě se dbá na ideální dobu zrání kávových třešní, ruční sběr, třídění a následné zpracování.
Jak vybrat výběrovou kávu
Výběrovou kávu nabízejí nejlepší pražírny kávy. Pražič musí svá zrnka a jejich původ dokonale znát a být schopný tyto informace předat i svému zákazníkovi. O jaké se konkrétně jedná?
- Země, region a plantáž, odkud káva pochází,
- nadmořská výška plantáže,
- odrůda kávovníku (nestačí jen arabika),
- metoda zpracování,
- popis chuti,
- datum pražení.
Většina z těchto údajů by neměla chybět v e-shopu a také přímo na obalu. Právě podle transparentnosti se dá v podstatě na první pohled poznat kvalitní pražírna a výběrová káva.
Důležitým aspektem je také kvalita života farmářů a jejich pracovní podmínky. Výběrová káva putuje k zákazníkovi co nejkratší cestou, tzn. od farmáře přímo do pražírny. Stojí za ní malé množství lidí, nikoliv několik farem z celé země a množství obchodníků.
Komerční káva
Naprostým opakem je káva komerční, tedy taková, na kterou narážíme v supermarketech. Většinou se jedná o levnou robustu či její směs s nekvalitní arabikou. V tomto odvětví stojí na prvním místě cena nad chuťovým zážitkem.
Komerční kávu prodávají lákavé obaly a nápadité reklamy. A zákazník, který nikdy neochutnal výběrovou kávu, nýbrž hledá pouze levný nakopávač, se s tímto hořkým nápojem bez jakýchkoliv unikátních tónů spokojí.
Na obalech komerčních káv chybí základní údaje o původu. Nakupující se dočte nanejvýš obecné informace, jako že se káva vypěstovala v Kolumbii, žádná konkrétní jména, farmy či regiony. Většinou tak jde o směs káv z farem po celé zemi, která pak do pražírny putovala ještě přes několik importérů.